• 21 JUL 15
    • 0
    Moeite met stoelgang tijdens vakantie

    Moeite met stoelgang tijdens vakantie

    Oh nee! Moeite met stoelgang tijdens vakantie

    Heb jij ook moeite met stoelgang tijdens je vakantie? Lees hier wat je eraan kunt doen.

    Een langere tijd niet naar de WC kunnen gaan tijdens je vakantie kan behoorlijk vervelend zijn. Je voelt je telkens meer opgeblazen en je buik gaat flink bol staan. Niet bepaald leuk als je in je bikini of zwembroek wil rondlopen.

    Veel mensen hebben last van een vertraagde stoelgang (verstopping) tijdens de vakantie. Hiervoor kunnen verschillende oorzaken zijn. Om te beginnen zijn darmen erg gesteld op regelmaat. Ken jij niet toevallig iemand die elke ochtend op hetzelfde tijdstip zijn behoefte moet doen? Geweldig als je lichaam dat doet toch? Tijdens de vakantie lukt het niet altijd om regelmaat aan te houden. Het is echter heel belangrijk dat je er tijd voor vrijmaakt en de boel niet gaat ophouden.

    Ook het vooruitzicht van WC’s waar je niet graag je behoefte doet, speelt een rol. Denk maar aan de WC op de camping (je hoort gewoon je buurman of buurvrouw op de WC), in het vliegtuig (net als in de rest van het vliegtuig heb je daar behoorlijk weinig ruimte), WC’s die stinken of heel vies zijn.

    Laat dit echter zo min mogelijk een beperking zijn om naar de WC te gaan. Ga van tevoren op het vliegveld naar de WC of probeer te wennen aan bepaalde lokale situaties. Neem toiletdoekjes mee die je op de bril kan leggen. Desnoods kun je er proberen rekening mee te houden bij het boeken van je vakantie: vraag na of ze goede en schone sanitaire voorzieningen hebben.

    Stress

    Stress leidt ook tot verstopping. De spanning en hectiek van een vakantie kunnen ervoor zorgen dat je darmen zich krampachtig gaan gedragen. Probeer dus te ontspannen en dingen los te laten.

    Eten en drinken is tot slot ook een hele belangrijke factor. Zorg ervoor dat je genoeg vezelrijke producten binnenkrijgt en drink voldoende water.

    Een aantal Chinese tips om je stoelgang te helpen

    • Masseer 3 x per dag je buik: met een vlakke hand ronde bewegingen maken over je boven-/onderbuik, met de klok mee draaien. Doe dit een paar minuten, het zorgt ervoor dat de energie in je buik blijft stromen. In beweging blijven helpt dus voor een goede stoelgang
    • Drink warm water op een lege maag
    • Eet niet teveel koude producten zoals salade en yoghurt en let op je suikerinname
    Leave a reply →

Laatste nieuws