• 22 DEC 15
    • 0
    Wintersport blessures

    Wintersport blessures

    Wintersport blessures voorkomen

    Het wintersportseizoen is al begonnen, ga jij binnenkort lekker de pistes opzoeken? Hieronder wat leuke weetjes over wintersport gevolgd door een aantal tips om wintersport blessures te voorkomen.

    Wintersport is van oorsprong ontstaan als alternatief vervoermiddel in de winterperiode. Het kwam nogal eens voor dat de wegen en vaarwateren in de winter niet begaanbaar waren door sneeuw en ijs. Men ging toen schaatsen, skiën en met de slee om zich te kunnen verplaatsen. In de loop van de tijd werden dit soort vervoersmiddelen als recreatiemiddel gebruikt.

    Aprės-ski

    Aprės-ski heeft betrekking op het uitgaan, drinken, dansen en feestvieren na afloop van het skiën. Deze term is Frans (aprės-ski betekent “na het skiën”) en oorspronkelijk bedoelde men ermee dat de oncomfortabele skischoenen werden ingewisseld voor lekker comfortabele sneeuwlaarzen. Deze term werd geleidelijk uitgebreid voor alle sociale activiteiten die plaatsvinden na het skiën.

    Gipsvlucht

    Een gipsvlucht is een vervoersdienst waarbij mensen die tijdens de wintersport een blessure hebben opgelopen en daardoor niet zelf naar huis kunnen gaan, naar huis worden terug vervoerd. Gemiddeld zijn er maar liefst 50-60 gipsvluchten per jaar. Veel voorkomende wintersport blessures zijn: verstuikte knie, gebroken schouder, gebroken arm, gebroken been, rug- en hoofdletsel. Bij snowboarders komen wintersport blessures aan de pols vaak voor. Wintersport is niet geheel zonder risico’s.

    Het voortijdig moeten afbreken van je wintersportvakantie door wintersport blessures en ook nog een tijd last hebben van een blessure is niet bepaald leuk. En toch overkomt het ieder jaar weer een heleboel mensen.

    Tips om de kans op wintersport blessures te verminderen

    – Zorg in Nederland voor een goede voorbereiding. Begin een paar weken voor de vakantie je conditie op te bouwen en de benodigde spiergroepen te trainen. Veel mensen onderschatten dit en slaan het over, met alle gevolgen van dien.
    – Neem een opfrisles van een paar uurtjes om alles weer onder de knie te krijgen. Vaak is het alweer een jaar geleden dat je voor het laatst hebt geskied of hebt gesnowboard. Het kan echt geen kwaad om het gevoel en de juiste bewegingen even te oefenen voordat je piste weer afgaat. Dit scheelt veel voorkomende wintersport blessures.
    – Doe een warming-up voor je de piste opgaat, dit geldt zowel in de ochtend na het ontbijt als in de middag na de lunch.
    – Ga niet met alcohol de piste af. Bewaar de alcohol voor de apres-ski en ga pas weer de piste op als je geen kater meer hebt. Net als met auto rijden geldt dat de combinatie met alcohol vragen om problemen is.
    – Kleed je goed warm, en voorkom dat je onderkoeld raakt. Zorg uiteraard ook voor goed beschermende kleding en draag een helm.

    Wintersport blessures en acupunctuur

    Veel wintersport plezier toegewenst, hopelijk zonder brokken en wintersport blessures! Mocht je toch geblesseerd raken, probeer dan acupunctuur om de pijn te bestrijden en sneller weer op de been te zijn.

    Lees ook:
    Ruim miljoen Nederlanders is weleens depressief
    Acupunctuur even effectief als begeleiding bij depressie
    Winterdip of winterdepressie
    Matige tot ernstige depressie en acupunctuur
    De klok gaat dit weekend weer op wintertijd!
    Acupunctuur helpt in de herfst bij snotteren en verkoudheid
    Herfstdip, depressie en acupunctuur
    Weerstand opbouwen volgens Chinese Geneeskunde

    Wintersport blessures en acupunctuur ervaringen

    Lees hier alle acupunctuur ervaringen van Yuk Chi Acupunctuur Haarlem.

    Contact opnemen over wintersport blessures en acupunctuur

    Last van een blessure en acupunctuur proberen? Neem dan contact op via telefoon 023 – 73 70 123 of stuur een email.

    Leave a reply →

Laatste nieuws