• 13 OKT 15
    • 0
    Weerstand opbouwen volgens Chinese Geneeskunde

    Weerstand opbouwen volgens Chinese Geneeskunde

    Weerstand opbouwen, bacteriën en virussen

    Mensen zijn vaker ziek in de herfst en winter, dan in de zomer en lente. Dit komt niet doordat je een verminderde weerstand in die periode hebt, maar doordat je sneller wat oploopt. Kortom: je moet je weerstand opbouwen. Maar hoe?

    In de herfst en winter zitten we veel vaker binnen met de ramen en deuren dicht. Bacteriën en virussen krijgen dan de kans om lekker te broeien. Ook raak je sneller besmet in de koudere jaargetijden. Als je kijkt naar de volgepakte treinen en bussen in de winterperiode, kun je je voorstellen dat een verkoudheid of griepje al snel wordt doorgegeven. Hieronder een aantal tips uit de Chinese geneeskunde voor weerstand opbouwen.

    Warm kleden

    Zorg dat je je goed warm kleedt en bedekt. De Chinezen zijn van mening dat je nek, hoofd en voeten toegangspoorten zijn voor kou in je lichaam. Zorg dus dat je een sjaal buiten draagt, sokken draagt in plaats van op blote voeten loopt, en niet op de tocht of in de kou zit of slaapt.

    Weerstand opbouwen door uitzieken

    Zorg dat je goed uitziekt als je wat oploopt. Het is in de Chinese geneeskunde een bekend verschijnsel dat een verkoudheid of griepje zich in eerste instantie vaak op het oppervlakkige lichaamsniveau bevindt (huid en spieren), maar dat kan veranderen. Als je de ziekte niet goed bestrijdt, kan die ziekte de diepte in gaan. Organen en botten bevinden zich diep in het lichaam en als op dat niveau het lichaam wordt aangetast kan dat leiden tot ergere en chronische problemen.

    Koud eten

    Eet niet teveel koude producten als het buiten koud is. Het kost je lichaam veel energie om koude producten te verwerken. Deze energie kun je beter gebruiken om je weerstand sterk te houden. Bij koude producten kun je denken aan salades, yoghurt en kiwi’s.

    Rust

    Zorg voor voldoende rust. Rust zorgt ervoor dat je lichaam kan herstellen en dat er balans is met de activiteit van overdag. Niet alleen heeft je lichaam rust nodig na een zware training, maar ook dagelijkse zaken zoals werken, studeren, het verzorgen van je kinderen en huishouden vergen inspanning en energie. Geef je lichaam en geest een kans om ook hiervan bij te komen en om nieuwe energie op te doen.

    Leave a reply →

Laatste nieuws