• 28 AUG 17
    • 0
    Hoeveel beweeg jij?

    Hoeveel beweeg jij?

    Bewegen is goed voor je. Maar hoeveel beweeg jij eigenlijk?

    Dat we veel zitten is bekend: we zitten bij het eten, tijdens het tv -kijken of internetten. En veel van ons zitten ook tijdens het werken en het borrelen. Zelfs tijdens het poepen zitten we. Ook liggen doen we veel: gemiddeld zo een 7-8 uur per nacht tijdens het slapen. Dat te veel zitten en te weinig bewegen ongezond is, weten we inmiddels wel. Maar hoeveel zou je dan moeten bewegen? Hoeveel beweeg jij eigenlijk?

    De Gezondheidsraad heeft vorige week een nieuwe bewegingsrichtlijnen opgesteld. Daarin staat kort gezegd het volgende:
    – Bewegen is goed, meer bewegen is beter
    – Doe minstens 150 minuten per week aan matige inspanning zoals wandelen of fietsen. Hoe langer of vaker, hoe beter.
    – Doe minstens twee keer per week aan spier- en botversterkende activiteiten. Ouderen kunnen dit het beste combineren met oefeningen voor balans.
    – Voorkom teveel zitten.

    Kortom: zorg dat je 2,5 uur per week beweegt en daarnaast ook nog 2 x per week aan krachttraining doet.

    Het bewegen verlaagt het risico op chronische ziektes zoals diabetes, hart- en vaatziekten, depressieve symptomen en botbreuken. Verder hangt veel bewegen samen met een lager risico op borst- en darmkanker en vroegtijdig overlijden.
    Uit onderzoek blijkt dat de gunstige effecten van bewegen toenemen naarmate de hoeveelheid beweging toeneemt.

    In de Chinese geneeskunde bestaat alles uit energie. En gezonde energie is in beweging. Stilstaande energie leidt tot allerlei klachten op lichamelijk of emotioneel vlak. Ook hier geldt dus dat beweging gezond is.

    Wat nu als je pijn hebt waardoor je niet goed / niet voldoende kan bewegen?

    Je zou dan acupunctuur kunnen overwegen. Acupunctuur helpt namelijk om de energie in beweging te krijgen. Ook kan acupunctuur je helpen met het bestrijden van pijnklachten zoals hielspoor of rugpijn of kniepijn, waardoor je minder pijn hebt en het bewegen weer kunt oppakken.

    Bewegen hoeft niet altijd in de sportschool. Er zijn voldoende alternatieven. Denk aan: een strand- of boswandeling, trappen nemen in plaats van de lift, je huis een grote schoonmaakbeurt geven of een avondje dansen.

    Kom dus in beweging en zorg dat je niet teveel zit!

    Lees ook:
    – Een op tien Nederlanders heeft ernstig overgewicht
    – Acupunctuur en afvallen
    – Tips om je gezondheid te verbeteren!

    Ervaringen met acupunctuur

    Lees hier alle acupunctuur ervaringen van Yuk Chi Acupunctuur Haarlem.

    Contact opnemen over gezondheid en acupunctuur

    Acupunctuur proberen? Neem dan contact op via telefoon 023 – 73 70 123 of stuur een email.

    Leave a reply →

Leave a reply

Cancel reply

Laatste nieuws